The Effect of E-CRM on Customer Delight “An Applied Study on Mobile Telecommunication Companies in Mansoura City”

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

كلية التجارة جامعة المنصورة

المستخلص

This research aimed to examine the effect of Electronic Customer Relationship Management (E-CRM) on Customer Delight in the context of Mobile Telecommunication Companies. The research adopted the philosophy of positivism, the deductive approach, and the method of quantitative analysis as the research methodology. The instrument utilized for data collection was the questionnaire. Consequently, 424 usable questionnaires were collected electronically through social media channels from customers of Mobile Telecommunication Companies in Mansoura City. The data was then analyzed using SPSS and AMOS 23. The results revealed that Electronic Customer Relationship Management has a significant positive impact on Customer Delight. Furthermore, research results indicated that Demographic differences don‘t have significant differences in respondents’ opinions regarding research variables (Electronic Customer Relationship Management, Customer Delight) except Gender, Education Level and Age.

يهدف هذا البحث إلى دراسة تأثير إدارة علاقات العملاء الإلكترونية (E-CRM) على إسعاد العميل فى مجال شركات إتصالات المحمول. اعتمدت الدراسه فلسفه الوضعيه ، والمنهج الاستنباطى ، وطريقه التحليل الكمى كمنهج للبحث. كانت الأداه المستخدمة لجمع البيانات هى قائمه الأستقصاء. تم جمع ٤٢٤ استقصاءً صالحاً للاستخدام إلكترونياً عبر قنوات التواصل الإجتماعى من عملاء شركات إتصالات المحمول بمدينة المنصورة. وتم تحليل البيانات إحصائيا بإستخدامSPSS وAMOS 23. وتوصلت نتائج الدراسه أن لإدارة علاقات العملاء الإلكترونيه تأثيرمعنوى إيجابى على إسعاد العميل، علاوه على ذلك، تشير نتائج الدراسه إلى أن الأختلافات الديموغرافيه ليس لها تأثير معنوى فى اختلاف اّراء المستجيبين فيما يتعلق بمتغيرات الدراسة (إدارة علاقات العملاء الإلكترونيه ، إسعاد العميل) بإستثناء (النوع ، مستوى التعليم ، العمر).

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


المجلد 2، العدد 7 - الرقم المسلسل للعدد 7
أثر القيادة الابداعية على الفاعلية التنظيمية: دراسة تطبيقية على العاملين بالوحدات المحلية بمحافظة الغربية
أكتوبر 2023
الصفحة 109-150